Dilemma’s bij euthanasie en dementie
Informatie
‘Ik ben arts geworden om mensen beter te kunnen maken. En dan komt meneer Jansen mijn praktijk binnen. Hij heeft de diagnose dementie gekregen en hij wil ook nog euthanasie. En hoe nu verder?’
Je loopt in verschillende stadia van zijn ziekte met hem en zijn familie mee. Het is een lastig vraagstuk, zowel maatschappelijk als professioneel maar zeker ook persoonlijk. Je kunt hier mee worstelen en slapeloze nachten van krijgen. Maar als arts heb je hier ook verantwoordelijkheid in en heb je je er persoonlijk en professioneel toe te verhouden. Hoe voer je het gesprek met meneer Jansen en zijn familie maar ook met je collega’s over zijn euthanasiewens? Welke morele dilemma’s en ambivalenties ervaar je en wat is dan het goede om te doen?
Deze cursus bestaat uit een module en een eindtoets.
Preview
Leerdoelen
Na het volgen van de cursus:
- kunt u omschrijven welke morele dilemma’s rond euthanasie in de verschillende stadia van dementie een rol spelen
- kunt u het onderscheid beschrijven tussen het juridische en het morele kader
- kunt u benoemen welke vragen er bij de verschillende betrokkenen in het geding zijn
- heeft u inzicht in het activeren van de betrokkenheid van andere professionals ter bevordering van het maken van een weloverwogen keuze en handeling
- bent u bekend met de mogelijkheden van moreel beraad als specifieke vorm van morele reflectie en gespreksvoering voor het maken van gezamenlijk gedragen besluiten
- heeft u inzicht in het werken aan normatieve professionalisering door te reflecteren op:
- de waarden en normen van de maatschappij
- de waarden en normen van de beroepsgroep
- conflicterende waarden en normen in jezelf