Wat is een MIC-melding?

Een MIC melding staat voor Melding Incident Cliënt. En de MIM staat voor Melding Incident Medewerker. Doel van een MIC en MIM is om bij een fout of bijna fout te kijken wat er is gebeurd en hoe dat een volgende keer voorkomen had kunnen worden.

Leren van fouten

Zoals gezegd: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Het is onmogelijk om alle fouten te voorkomen. Waar je aan kunt werken is dat je als team en organisatie wilt leren van fouten die zijn gemaakt. Maar dat vraagt wel wat.

Wat mag eigenlijk?

Het begint ermee dat voor iedereen duidelijk is wat wel en niet mag. Een MIC melding die veel voorkomt is een medicatiefout. En dan is vaak de vraag: is de medicatie echt niet gegeven of is de medicatie wel gegeven maar is hierover niet gerapporteerd? Als je weet dat in jouw team het fout gaat bij de rapportage, dan kun je je verbeterinspanningen daar op richten.

Maar… je komt er alleen achter dat er niet zozeer medicatiefouten worden gemaakt, maar vooral fouten in rapporteren over medicatie als je na elke MIC over medicatie nagaat: wat is hier nou precies gebeurd?

Daarvoor is de MIC en daarvoor is de MIM. Door telkens per incident te kijken wat er is gebeurd en op welk moment of op welke momenten het fout ging, kun je ervan leren. Je wilt voorkomen dat er een grote hoop aan fouten is, waarbij totaal onduidelijk is wat er precies is gebeurd.

Wettelijke plicht melden incident

In de zorg is het melden van incidenten wettelijk vastgelegd. Logisch ook als je bedenkt dat een fout in de zorg makkelijk tot serieuze gevolgen kan leiden. Maar: dan moet iedereen dat wel doen.

Een incident

Maar wanneer spreek je van een incident? Waar moet een medewerker dat melden en wie moet die melding eigenlijk doen?

In de wandelgangen hoor ik vaak dat medewerkers een incident pas meldenswaardig vinden, als er ernstige gevolgen zijn. En als er geen of heel minimale gevolgen zijn, dan hoef je niet te melden (wel dus!).

Dat vraagt dus om meer kennis over het onderwerp en over heldere interne afspraken. Het helpt ook als het formulier eenvoudig te vinden en in te vullen is.

Met e–learning goede eerste stap

E–learning is een goede eerste stap om ervoor te zorgen dat iedereen beschikt over basiskennis rondom een onderwerp.

In de e–learning Incidenten melden leert een medewerker wat een incident is en wat je na een incident doet. Door aan de slag te gaan met herkenbare praktijksituaties oefent de cursist gelijk met wat ze heeft geleerd zodat ze deze ook zelf kan toepassen. Natuurlijk maakt deze e-learning deel uit van ons abonnement. Meer weten over het abonnement?

Bekijk hier ons aanbod voor de VVT

Bekijk hier ons aanbod voor de GHZ

Deel deze blog
Zorghulp tarieven CME-Online
Alles over niveau 6
In deze blog gaan we in op niveau 6 - de verpleegkundige. Hoe word je dit en wat betekent het eigenlijk?...
Lees meer
Zorgprofessional hanteert vier domeinen in de zorg
De vier domeinen in de zorg
In deze blog gaan we in op de vier domeinen in de zorg: hoe krijg je een compleet beeld van iemands situatie,...
Lees meer
Zorgplan schrijven
Het zorgplan: waarom, hoe en wanneer?
In deze blog gaan we in op het opstellen van een zorgplan: hoe doe je dat nu eigenlijk? Wij helpen je...
Lees meer

Blijf op de hoogte van de nieuwste blogs

Zorghulp tarieven CME-Online
Lees blog
Zorgprofessional hanteert vier domeinen in de zorg
Lees blog
Zorgplan schrijven
Lees blog
Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!

Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!