Makkelijker gezegd dan gelezen: De laaggeletterde patiënt

Makkelijker gezegd dan gelezen: De laaggeletterde patiënt

Heb jij in de praktijk ook wel eens mensen die geen formulier willen invullen, een folder beleefd afslaan of vaak bellen wanneer hun afspraak ook alweer is? De kans bestaat dat deze mensen laaggeletterd zijn: ze hebben moeite met lezen en schrijven. In Nederland geldt dat voor 2,5 miljoen mensen.

In deze cursus leer je wat laaggeletterdheid precies is, hoe je het herkent en hoe je laaggeletterde patiënten het beste kunt ondersteunen. Zo maak je een bezoekje aan de mondhygiënist voor iedereen toegankelijk!

Deze cursus was in eerste instantie opgezet voor de tandartsassistenten, maar volgens ons ook heel relevant voor jou als mondhygiënist.

Afbeelding van cursus Makkelijker gezegd dan gelezen: De laaggeletterde patiënt
Accreditatiepunten
1 punt

Ruim 40 geaccrediteerde cursussen

Onbeperkt toegang op ieder device

Vakinhoudelijk en praktijkgericht

Preview

Na het maken van deze cursus kan je:

Beschrijven wat laaggeletterdheid is.

Laaggeletterdheid herkennen in je patiënten.

Uitleggen hoe je informatie helder en begrijpelijk kunt overbrengen aan een laaggeletterde patiënt.

Docenten

Carin Vellinga

Carin is docent communicatie en farmacie, en ontwikkelaar van examens en leermodules voor assisterenden in de gezondheidszorg.

Naast het lesgeven is Carin tevens stagecoördinator en heeft zij veel contacten in het werkveld. Door het ontwikkelen van leermodules en examens voor AG heeft zij goed zicht op de overeenkomsten en verschillen in taken en verantwoordelijkheden van diverse zorgprofessionals.

Mensen samenbrengen en verbinden binnen de zorg ziet zij als een win-win situatie voor de patiënt. Vanuit een brede samenwerking en met respect voor elkaars expertise kunnen veel gezondheidsproblemen voorkomen worden.

Profielfoto van auteur Carin Vellinga
Bekijk ook onze gerelateerde cursussen!
Afbeelding van cursus Exquise Next Generation: De backoffice
Afbeelding van cursus Exquise Next Generation: Het gebruik aan de balie
Afbeelding van cursus Exquise Next Generation: In de behandelkamer III
Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!

Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!