Omgaan met angstige patiënten

Omgaan met angstige patiënten

Angst voor een tandheelkundige behandeling komt veel voor. Voor 5% tot 10% van de volwassen Nederlanders is het probleem zelfs zo groot, dat zij langdurig tandheelkundige zorg vermijden.

Als tandartsassistent heb je waarschijnlijk dagelijks te maken met angstige patiënten. Jij kan eerder in de gaten hebben dat patiënten last hebben van angst dan de behandelaar. Dit kan je bijvoorbeeld opmerken door het patroon van afzeggingen.

Wanneer de patiënt angst heeft voor een afspraak heeft dit gevolgen voor het verloop van de behandeling. Het bepaalt ook hoe zowel de patiënt als het behandelend team dit ervaart. Hoe zorg je ervoor dat die angst het succes van de behandeling niet in gevaar brengt? En nog belangrijker: hoe kan jij de patiënt zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden?

In deze cursus leer je meer over wat angst is en waar het vandaan komt. Vervolgens vertelt Leonard Wetzels hoe je angst kan herkennen en krijg je tips over communiceren en hoe jij als tandartsassistent het beste de patiënt kan ondersteunen. 

Afbeelding van cursus Omgaan met angstige patiënten
Accreditatiepunten
1 uur

Ruim 40 praktijkgerichte cursussen

Onbeperkt toegang op ieder device

Vakinhoudelijk en direct toepasbaar

Preview

Na afloop van deze cursus kun je:

Angstproblematiek beter doorgronden

Bepalen waar de angst vandaan komt

Inschatten wat de mogelijke valkuilen kunnen zijn en daarop anticiperen

Patiënten beter ondersteunen als zij angst ervaren in de tandartspraktijk

Docenten

drs. Leonard Wetzels

Leonard Wetzels studeerde in 2002 af als tandarts aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In 2010 rondde hij de differentiatieopleiding “tandarts-angstbegeleiding” aan ACTA af. Hij is werkzaam bij Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde Elver en CBT Rosmalen. Daarnaast was hij tot 2021 voorzitter van de VMBZ, de Vereniging Mondzorg voor Bijzondere Zorggroepen (voorheen VBTGG).

Profielfoto van auteur Drs. Leonard Wetzels
Bekijk ook onze gerelateerde cursussen!
Afbeelding van cursus Spoed of niet? - Triageren aan de telefoon
Afbeelding van cursus Exquise Next Generation: De backoffice
Afbeelding van cursus Exquise Next Generation: Het gebruik aan de balie
Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!

Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!