Een MIC melding staat voor Melding Incident Cliënt. En de MIM staat voor Melding Incident Medewerker. Doel van een MIC en MIM is om bij een fout of bijna fout te kijken wat er is gebeurd en hoe dat een volgende keer voorkomen had kunnen worden.
Leren van fouten
Zoals gezegd: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Het is onmogelijk om alle fouten te voorkomen. Waar je aan kunt werken is dat je als team en organisatie wilt leren van fouten die zijn gemaakt. Maar dat vraagt wel wat.
Wat valt er onder een MIC-melding?

Een MIC-melding (Melding Incident Cliënt) gaat over elk incident waarbij een cliënt schade heeft opgelopen of had kunnen oplopen, en dat invloed heeft op de kwaliteit van de zorg. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een verkeerde medicatietoediening, een val van een cliënt, een gemiste of onjuiste handeling, of miscommunicatie tussen zorgverleners. Ook het niet naleven van veiligheids- of hygiënevoorschriften kan aanleiding zijn voor een MIC-melding.
Het begint ermee dat voor iedereen duidelijk is wat wel en niet mag. Een MIC melding die veel voorkomt is een medicatiefout. En dan is vaak de vraag: is de medicatie echt niet gegeven of is de medicatie wel gegeven maar is hierover niet gerapporteerd? Als je weet dat in jouw team het fout gaat bij de rapportage, dan kun je je verbeterinspanningen daar op richten.
Maar… je komt er alleen achter dat er niet zozeer medicatiefouten worden gemaakt, maar vooral fouten in rapporteren over medicatie als je na elke MIC over medicatie nagaat: wat is hier nou precies gebeurd?
Daarvoor is de MIC en daarvoor is de MIM. Door telkens per incident te kijken wat er is gebeurd en op welk moment of op welke momenten het fout ging, kun je ervan leren. Je wilt voorkomen dat er een grote hoop aan fouten is, waarbij totaal onduidelijk is wat er precies is gebeurd.
Is een MIC melding verplicht?
Een MIC-melding is niet altijd wettelijk verplicht, maar het intern melden van incidenten wel. In de zorg is het melden van incidenten wettelijk vastgelegd. Logisch ook als je bedenkt dat een fout in de zorg makkelijk tot serieuze gevolgen kan leiden. Het doen van een MIC-melding is niet in alle situaties wettelijk verplicht. Wel is elke zorginstelling verplicht incidenten intern te melden met het oog op leren en kwaliteitsverbetering. Maar: dan moet iedereen dat wel doen.
Een incident
Maar wanneer spreek je van een incident? Waar moet een medewerker dat melden en wie moet die melding eigenlijk doen?
In de wandelgangen hoor ik vaak dat medewerkers een incident pas meldenswaardig vinden, als er ernstige gevolgen zijn. En als er geen of heel minimale gevolgen zijn, dan hoef je niet te melden (wel dus!).
Dat vraagt dus om meer kennis over het onderwerp en over heldere interne afspraken. Het helpt ook als het formulier eenvoudig te vinden en in te vullen is.
Met e–learning goede eerste stap
E–learning is een goede eerste stap om ervoor te zorgen dat iedereen beschikt over basiskennis rondom een onderwerp.
In de e–learning Incidenten melden leert een medewerker wat een incident is en wat je na een incident doet. Door aan de slag te gaan met herkenbare praktijksituaties oefent de cursist gelijk met wat ze heeft geleerd zodat ze deze ook zelf kan toepassen. Natuurlijk maakt deze e-learning deel uit van ons abonnement. Meer weten over het abonnement?
Bekijk hier ons aanbod voor de VVT
Bekijk hier ons aanbod voor de GHZ
Veelgestelde vragen
Wanneer je een cursus met een voldoende hebt afgerond, verschijnt er een certificaat in beeld. Hierop staan jouw gegevens en de datum waarop je de cursus hebt behaald. Je kunt dit certificaat ook uitprinten.
Al onze cursussen worden voor een bepaalde periode geaccrediteerd en zijn dus up-to-date. Mochten er tóch essentiële wijzigingen zijn in deze periode, dan zullen deze uiteraard in de cursus worden verwerkt.
Ja, CME-Online werkt ook op een tablet zoals een iPad of een Android tablet.
Wanneer wij op werkdagen voor 17.00 uur je getekende inschrijving ontvangen wordt jouw abonnement nog diezelfde dag geactiveerd. Nog sneller beginnen? Bel ons gerust op kantoortijden op 030-26 44 100, we helpen je graag!



