ADHD (attention deficit hyperactivity disorder; aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis) is al geruime tijd onderwerp van publiek debat. Is het echt een stoornis of is het meer een omschrijving van een bepaald gedrag? Is ADHD erfelijk of is het vooral te wijten aan omgevingsfactoren en/of opvoeding? Is het gewoon ‘iets van deze tijd’ en niets anders dan een modeziekte?
In deze cursus worden de definitie van ADHD en de criteria voor een ADHD-classificatie besproken. Vervolgens komen de epidemiologie, etiologie en pathofysiologie aan bod. Een ander onderdeel van de cursus is de diagnostische strategie, waarin een vierstappenmodel wordt uitgelegd. Dit model helpt zorgverleners, waaronder apothekers, beter te begrijpen of het zinvol is om ADHD als diagnose te gebruiken of dat het wenselijker is om gedragsproblemen zonder stoornislabel te benaderen. Het laatste deel van de cursus gaat over de niet-medicamenteuze ondersteuning van mensen met een ADHD-classificatie.
In deze cursus komt alleen de niet-medicamenteuze ondersteuning bij ADHD aan bod. Wilt u meer weten over de medicamenteuze ondersteuning? Volg dan de CME-Online-cursus ‘ADHD: medicamenteuze ondersteuning’.
CanMEDS
Kennis en wetenschap 80%
Maatschappelijk handelen 20%