Goed werken met Omaha System in het ECD

Vanaf januari 2017 moeten thuiszorgorganisaties werken met een classificatiesysteem. In gewoon Nederlands betekent dit dat de organisatie een zorgdossier heeft dat ingevuld wordt op basis van een classificatiesysteem. Omaha System is een classificatiesysteem waarvoor de meeste organisaties kiezen. In combinatie met een elektronisch cliĆ«ntdossier is het opstellen van een zorgplan een peulenschil. Of, zoals een medewerker enthousiast uitlegde: ā€œHeel eenvoudig, je klikt op een paar knoppen en klaar is het.ā€ Noem mij een zwartkijker, maar zo eenvoudig is het toch net niet.

Meer dan op knoppies klikken

omaha systemEen goed zorgplan maken start met het vaststellen van het probleem van de zorgvrager. En daar begint het al. Het gaat er niet om wat de verpleegkundige ziet als grootste probleem. Nee, het gaat om het gezichtspunt van de zorgvrager. En daarnaast is ā€˜probleemā€™ al niet correct geformuleerd. In terminologie van Omaha System is dit een aandachtsgebied. En daar moeten veel verpleegkundigen en verzorgenden echt wel aan wennen. Want hoewel Omaha System op zich niet moeilijk is, het is vooral wel anders.

Klinisch redeneren

Een goed zorgplan stelt de verpleegkundige stap voor stap op. Ze gaat daarbij uit van de behoefte van de cliƫnt. Daarbij is het ook van belang om te onderzoeken wat de onderliggende oorzaak is van de vraag, wat de mogelijke gevolgen zijn en waaraan je kunt zien dat er een behoefte of probleem is. Na het opstellen van het zorgplan, gaat de verpleegkundige de acties inplannen.

Het stapsgewijs verzamelen en analyseren van informatie en gegevens tot het uitvoeren en evalueren van zorg heet klinisch redeneren. Het is een methodische werkwijze waardoor je altijd kunt terug redenerenĀ waarop de keuzes zijn gebaseerd. Het zorgproces is op deze manier transparant voor de cliĆ«nt en zijn mantelzorg. En ook voor de collegaā€™s. Zij weten ook wat en waarom iets wordt verwacht.

Eenheid van taal

Omaha System gaat uit van eenheid van taal. In Omaha System wordt niet uitgegaan van een probleem maar van een aandachtsgebied. Er zijn meer termen die nieuw zijn voor medewerkers. Zo zijn er bijvoorbeeld in Omaha System 4 acties. Een daarvan heet ā€˜behandelenā€™. En van onze cursisten horen we regelmatig dat ze hier aan moesten wennen. Behandelen roept bij veel zorgprofessionals een beeld van een arts op. Die behandelt. Terwijl hier eigenlijk gewoon wordt bedoeld: uitvoeren.

Rapporteren

In een ECD krijgt rapporteren nog meer reikwijdte en wordt goed rapporteren belangrijker. Het totale zorgproces wordt inzichtelijk als de rapportage aansluit bij het aandachtsgebied. De Inspectie van de Gezondheidszorg let hierop. Dat vraagt van medewerkers dat zij klinisch kunnen redeneren en dat ze weten hoe ze op een juiste wijze rapporteren.

Scores huidige situatie en gewenste situatie

Vanuit oudere zorgsystemen moest een doel vanuit de cliƫnt, positief en SMART geformuleerd zijn. Veel verpleegkundigen vinden dat lastig. En ga er maar aanstaan: een verpleegdoel maken dat specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is.

In Omaha System wordt de doelstelling concreet geformuleerd in scores op 3 aspecten: voor de huidige situatie en de streefscore. Het is even wennen, maar veel makkelijker. En met deze scores kan iedere collega zien wat de verwachting is voor een cliƫnt en ze geven richting aan het handelen.

Met e-learning snel en efficiƫnt grote aantallen scholen

Klinisch redeneren, kennis van Omaha System en rapporteren zijn precies de onderwerpen die aan bod komen in de e-learnings van CME-Online, op verschillende niveaus.

Voordelen van de e-learning Omaha System

  • efficiĆ«nt scholen van medewerkers
  • medewerkers oefenen meermalen alle stappen van Omaha System in herkenbare praktijksituaties en toegespitst op hun taken en bevoegdheden
  • snelle start met de scholing is mogelijk (ook als de organisatie geen leerplatform heeft)
  • nieuwe medewerkers kunnen makkelijk aansluiten
  • met e-learning is inzichtelijk wat kosten, inspanningen en tijdspad zijn
  • alle medewerkers krijgen dezelfde hoogwaardige scholing

CME-OnlineĀ helpt je om dit op korte termijn te realiseren.

Deel deze blog
Zorghulp tarieven CME-Online
Alles over niveau 6
In deze blog gaan we in op niveau 6 - de verpleegkundige. Hoe word je dit en wat betekent het eigenlijk?...
Lees meer
Zorgprofessional hanteert vier domeinen in de zorg
De vier domeinen in de zorg
In deze blog gaan we in op de vier domeinen in de zorg: hoe krijg je een compleet beeld van iemands situatie,...
Lees meer
Zorgplan schrijven
Het zorgplan: waarom, hoe en wanneer?
In deze blog gaan we in op het opstellen van een zorgplan: hoe doe je dat nu eigenlijk? Wij helpen je...
Lees meer

Blijf op de hoogte van de nieuwste blogs

Zorghulp tarieven CME-Online
Lees blog
Zorgprofessional hanteert vier domeinen in de zorg
Lees blog
Zorgplan schrijven
Lees blog
Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!

Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!