Omgaan met probleemgedrag bij dementie

Door de steeds ouder wordende bevolking, komen er steeds meer mensen met dementie. En dat is heftig. Voor de zorgvrager zelf en voor de mensen om hem of haar heen. Want soms leidt dat tot probleemgedrag, waarbij de zorgvrager zelf of zijn omgeving lijdt onder zijn of haar gedrag. Zoals bij mevrouw de Roos.

Mevrouw de Roos laat niemand meer binnen

Poster stappenplan probleemgedrag
Mevrouw de Roos heeft dementie en ze woont (nog) thuis. De laatste week laat ze de thuiszorg nauwelijks meer binnen. De buurvrouw, haar belangrijkste mantelzorger, maakt zich grote zorgen. Doordat de thuiszorg nauwelijks nog binnenkomt krijgt mevrouw haar medicatie maar deels en loopt ze de hele dag in pyjama of wordt ze juist niet naar bed geholpen. Wat ook al niet helpt voor haar dag en nacht ritme. En op deze manier is de situatie te zwaar voor haarzelf als mantelzorger. Mevrouw de Roos vertoont kortom probleemgedrag. Vraag is hier wel: wat is er aan de hand en ook: hoe kom je tot een oplossing?

Door stap voor stap het probleem te analyseren (wanneer vindt bepaald gedrag plaats, zijn er triggers te benoemen) beweeg je langzaam in de richting van een oplossing.

Wat is er nu anders?

De situatie bij mevrouw de Roos is vrij plotseling ontstaan. Is er wellicht iets veranderd bij mevrouw of in de omgeving van mevrouw? Er moet snel gehandeld worden, want de situatie dreigt uit de hand te lopen. Er wordt gebeld met de apotheek of er een wijziging is geweest in de medicatie. Dat is niet het geval.

Blaasontsteking, delier?

Er wordt gecheckt of mevrouw misschien een onbekende infectie (blaasontsteking, longontsteking) heeft waardoor een delier is ontstaan? Er wordt niks gevonden dat hierop lijkt. In samenspraak met de huisarts wordt afgesproken om mevrouw bij aanhoudend probleemgedrag nog eens lichamelijk te onderzoeken.

Vervelend verlopen bezoek?

Met de buurvrouw wordt besproken of zij iets heeft gemerkt van een verandering. De buurvrouw geeft aan dat mevrouw bezoek heeft gehad van een verre neef. Dat zorgde voor onrust, het bezoek was niet helemaal plezierig verlopen, al weet de buurvrouw niet precies hoe en wat.

Ook is haar opgevallen dat mevrouw de hele dag de tv aan heeft staan, zoals altijd overigens, maar dat deze nu op CNN is afgesteld.

En dat blijkt het probleem. Het Amerikaanse nieuws met veel hard geluid, schieten, gehuil van sirenes en onbegrijpelijk nieuws heeft mevrouw een gevoel van onveiligheid gebracht. Met een grote achterdocht. Nu de tv weer op haar gebruikelijke net is afgesteld, is de kalmte weergekeerd. Gelukkig laat ze de thuiszorg weer binnen, slaapt ze beter en kan ze voorlopig thuis blijven wonen.

Gratis poster Stappenplan bij probleemgedrag

Voor jou als zorgprofessional kan probleemgedrag een hele uitdaging zijn. Daarom zijn we trots en blij dat we weer een steengoede module hebben gemaakt, zodat jij weet wat probleemgedrag is en hoe je het hopelijk kunt oplossen. Bij de module hebben we een poster gemaakt met de 9 stappen van het stappenplan bij probleemgedrag.

Aan de slag met Probleemgedrag?

E-learning Probleemgedrag bij Dementie

Deel deze blog
dreamstime_l_118174477
Ergonomisch werken in de zorg: een must voor zorgverleners
Het ziekteverzuim in de zorg is hoog. Oorzaken zijn onder andere het verplaatsen en ondersteunen van...
Lees meer
Zorghulp tarieven CME-Online
Alles over niveau 6
In deze blog gaan we in op niveau 6 - de verpleegkundige. Hoe word je dit en wat betekent het eigenlijk?...
Lees meer
Zorgprofessional hanteert vier domeinen in de zorg
De vier domeinen in de zorg
In deze blog gaan we in op de vier domeinen in de zorg: hoe krijg je een compleet beeld van iemands situatie,...
Lees meer

Blijf op de hoogte van de nieuwste blogs

dreamstime_l_118174477
Lees blog
Zorghulp tarieven CME-Online
Lees blog
Zorgprofessional hanteert vier domeinen in de zorg
Lees blog
Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!

Stel een vraag aan onze servicedesk

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
We helpen je graag en staan iedere werkdag voor je klaar!